Nieuws

Interview met Helen Vlietman

Helen Vlietman

‘PMU is een dankbaar vak’

Helen Vlietman werkt en woont al ruim 20 jaar in Laren NH. Ze heeft haar praktijk aan huis. ‘Ik koos er bewust voor zonder personeel te werken. Zo weet iedere klant wat ze kan verwachten, namelijk het werk van mijn eigen handen.’


Passie voor PMU
In 2008 liet Helen voor het eerst haar wenkbrauwen pigmenteren. ‘Het inspireerde mij en ik deed meteen een basisopleiding. Daarna volgden veel opleidingen, workshops en het kijken naar en lezen over PMU-behandelingen. Mijn laatste diploma was die van de NSGP. Een grondige opleiding met een heel pittig examen. Het is fijn om ervaringen met collega’s te delen en up-to-date te blijven.’

Specialisme
Het is een dankbaar vak, vindt Helen. ‘Mijn specialiteit is het behandelen van mensen die hun gezicht, hun uitstraling, weer terug willen. Niet zozeer voor de ‘beauty’, maar vooral voor het zelfvertrouwen. In mijn stoel zitten bijvoorbeeld mensen die lijden aan Alopecia (haarverlies door een auto-immuun ziekte). En mensen die door chemotherapie hun wenkbrauwen kwijtraakten of met een litteken. Zelfs terminale patiënten, die graag tot het laatst hun eigenwaarde willen behouden door hun gezicht zo natuurlijk mogelijk te laten zijn.’

Speciaal
‘Mijn mooiste herinneringen? Een vrouw die al ruim tien jaar kaal was, kwam hier met haar man. Toen ik klaar was, had haar man tranen in zijn ogen en zei: ‘je was al prachtig, maar nu ben je nog mooier’. En de terminale patiënt die ik in de keuken heb behandeld, omdat ze de trap niet meer af kon. Er was zoveel liefde tussen haar en haar man. Dat soort klanten ontroeren me.’

Het vak
PMU wordt steeds bekender bij het grote publiek, mede dankzij social media. ‘Ik zou willen dat iedereen die het medisch nodig heeft, ook een vergoeding krijgt vanuit de basisverzekering. Dan kan ik meer medische pigmentatie doen. Zoals tepelhofreconstructies. Maar ook andere camouflages, zoals littekens of vitiligo (plaatselijke pigmentverlies) camoufleren door pigmentatie.’

Tips aan de klant
‘Waar een cliënt op moet letten? Lees je goed in, bijvoorbeeld via Internet. Bekijk verschillende sites, let op het keurmerk. Bij de NSGP is het bijvoorbeeld verplicht om ieder jaar nascholingen te volgen. Op die manier wordt het werk ook gecontroleerd. Vraag naar voorbeelden. Foto’s zeggen, behalve over het werk, ook wel iets over de specialist zelf. Ben je onzeker, vraag dan een goede vriendin of familielid mee. Eventueel neem je een oude foto mee, waarop de wenkbrauwen nog zichtbaar waren.’

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!